Vitaminer

Vitaminer mod stress

I stressede perioder er det særlig vigtigt at din kosten er rig på vitaminer og mineraler fordi de er med til at understøtte immunsystemet og holde kroppen sund.

Hvilke vitaminer og næringsstoffer er vigtige ved stress?

Kronisk stress kan blokere fordøjelsen, hvilket resulterer i mangel på vitale stoffer. Kroppen vil nedbryde vitale kropsstoffer for at imødekomme de øgede energibehov; dermed mangler kroppen næringsstoffer og vil nedbryde blandt andet muskler og knoglemasse.

C-vitamin er ekstremt vigtig i forbindelse med stress, fordi stress svækker immunforsvaret og øger behovet for C-vitamin.
I stressede situationer bruger kroppen flere B-vitaminer, som er vigtige for hjernen og nerverne. Hvis kroppen mangler B-vitaminer, lider hukommelse og koncentration. Mangel på vitamin B12 kan føre til svaghed, træthed eller depression.

Hvis du er stresset, så glem ikke at holde din magnesium balance stabil. Hvis der er mangel på magnesium i stressede situationer, kan det hurtigt føre til dårlig koncentration, rastløshed, søvnforstyrrelser eller endda depression.

Hvilke fødevarer indeholder disse stoffer?

C-vitamin findes hovedsageligt i citrusfrugter, broccoli, fennikel og stikkelsbær.

B1, B2 og B6, som har en stressaflastende og præstationsfremmende effekt, findes i fisk, kød, fuldkorn og havregryn. Bælgfrugter som linser, bønner og ærter samt kartofler har et højt vitamin B1-indhold. Vitamin B2 kan findes i mælkeprodukter og æg. Vitamin B6 findes i kartofler, sojabønner og grønne grøntsager. Hvis du ønsker at få nok vitamin B12, skal du i stigende grad bruge dyre fødevarer som lever, kød, fisk, mælk og æg. De er også gode leverandører af zink. Zinkopbevaringen kan også genopfyldes med bælgfrugter eller fuldkornsprodukter.

Magnesium findes i fuldkorns- og mælkeprodukter, fjerkræ, fisk, kartofler, sojabønner, blød frugt og bananer.